Friday, November 14, 2008

حتى لا تضمر اعضاؤنا

تحديث مصراوي اهلاوي
الف مبروك لمصركلها مش الأهلي بس الفوزبكأس افريقيا وعقبال كل سنة
مبررررررررررررررررررررررررررررروووووووووووووووووووووووووووووووووك
يا
اهلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي
قبل القرأة
ان شاء الله ابتداء من البوست القادم انتظرو القصة التي ستكون مثار حديث الناس في البيوت والمقاهي والمواقع والمنتديات ... القصة التي ستحمل الكثير من المفاجأت
لقارئها وكاتبها ايضا ..... القصة التي سيتمكن الجمهور للأول مرة في صنع احداثها
في تجربة جديدة على الادب الحديث
انتظرو بكل لهفة وكل رغبة وكل شوق وكل حب
انتظرو ... عيون عطشي
________________________

(
العضو الذي لا يستخدم يضمر ) اول مرة تعرفت على هذه الجملة في كتاب
رحاب بسام ( ارز باللبن لشخصين ) عندما قرأتها شدتني اخذت افكر فيها فوجدت انها صحيحة وانها تنطبق على ابسط الأشياء حتى ادقها فأنت إذا لم تهتم بتنظيف شعرك وتصفيفه ستجده بعد فترة اصبح هشا وإذا لم تهتم بتنشيف جلدك وأن تضع عليه من فترة للأخري بعض من الجلسرين المرطب سوف تجده بدأ يتشقق ويصنع لك كثير من المشكلات خصوصا في ايام الشتاء هذه .. وحتى في العلاقة الحميمة بين الرجل وزوجته لو ان احدهم اهمل في هذه العلاقة سوف تجد بعد فترة ان حياتهم الأجتماعية مليئة بالفتور والملل والمشاكل الكبيرة للأسباب تافهة وكل منهم اصبح يبتعد عن الأخر ويتصيد له الأخطاء فتلاحم الجسد هو اقرب طريق لتلاحم الروح وستجد كل منهم يحاول ان يشبع هذه الرغبة بعيدا بشكل او بآخر
انظر إلينا نحن الشباب الذين اصبحنا في منتصف العشرينات وبداية الثلاثينات وقد اصبحنا مهددين بضمور اعضائنا ليس فقط بسبب المشكلات الأقتصادية الطاحنة ولكن ايضل للأننا نصر ان نكبل انفسنا بضغوط ما انزل الله بها من سلطان
اعرف شابا عمره 24 عام تخرج لتوه ويعمل محاسبا في احد شركات الأدوية تقدم لفتاه فسأله والدها عن الشبكة قال معه 5000جنيه وقالت امه وانا سأساعده ب 2000 إلا ان الرجل اشترط شبكة ب 10000جنيه مثل ابنه عمتها وعندما اخبره الشاب انه لن يستطيع دفع هذا المبلغ في الشبكة رد الوالد( اللي ماعندهوش مايلزمهوش وهي مش اقل من ولاد عمتها ) فانصرف الشاب مكسورا وحزنت الفتاة عليه فقد كان كل منهم يميل للأخر إلا انهم لم يملكون إلا الصمت
- رجل اخر اعرفه ظل سنوات طويلة يبحث عن عروسة من الكتالوج فهو يريد مقاس خطوتها كذا وطول شعرها كذا ومساحة مرفقيا كذا ومساحة خصرها كذا
كان يرى ان هذه مواصفا قياسية وهويرديها في شريكة حياته .. رأي نساء كثيرات من عائلات كبيرة ومراكزهم محترمة ولكنه رفضهم فهذه خطوتها ضيقة وهذه ممتلئة من الخلف وهذه كذا وهذه كذا
- وشخص اخر لديه ابنته الكبرى عمرها الأن 33 عام تقدم لها من 3 سنوات شاب معيد في الجامعة حصل على الماجستير ويستعد لمناقشة الدكتوراة ولكنها رفضته لأن ابوه عطار قالت للأبيها ( مش معقول يبقي حموات اخواتي مستشار ودكتورجامعة وانا حمايا عطار ) وعندما اخبرها ان اي مهنة شريفة ليست عيبا وان هذا العطار لديه ابن دكتور في الجامعة وانها كبرت في السن ردت بكلمة قاطعة ( اعتبرني مجنونة وقاعدة معاك في البيت ) فصمت الأب على مضض خصوصا انها تعمل ومستقلة عنهم ماديا
كل هذا ونحن نقول اننا شعب متدين ونريد ان نطبق اوامر الدين والدين لم يأمر بهذا
ابدا بل قال ( من جائكم من ترضون خلقه ودينه فزوجوه ) وقال ( فازفر بذات الدين )
لم يقل ابن لواء او مستشار ولم يقل ذات خطوة كذا وخصر كذا ولكن يبدو اننا نقول شيء ونفعل عكسه
- ما اريد ان اقوله ببساطة ان الحياة ملئية بالمتاعب فليس هناك داعي ان نزود هذه المتاعب علينا لا يكن كل همنا ان نختار عروسة بالكتالوج او مثلما حدثتني صديقة عزيزة ( ان الست ماتبقاش لاقية حد يبص في وشها ولما يتقدملها راجل محترم تتطلع فيه القطط الفاطسة )
لابد ان نسهل الأمور على انفسنا ونطبق ديننا - وهو كله يسر - تطبيق فعلي على انفسنا
قبل ان نستيقظ ذات يوم نجد ان اعضاؤنا قد ضمرت لأن العضو الذي لا يستخدم يضمر .. آه والله العظيم يضمر

…………………………………..
مداعبة برئية مع ليلي
____________
على هذا اللينك
http://www.moheet.com/show_news.aspx?nid=188502&pg=1
ان فتاة انجليزية تدعي راندي عمرها 25 عام مارست الجنس مع اكثر من الف )
رجل وان اول مرة مارست فيها كان مع صديقها وكان عمرها 17 عام ومنذ ذلك الوقت انفتحت شهيتها - دون اغلاق - للجنس وانها اضطرت في الفترة الأخيرة للأستخدام الأنترنت للوقوع بضحايها وانها تتعالج منذ فترة طويلة ولكن دون أي فائدة فهي حتى اثناء جلسات العلاج تبذل مجهودا كبيرا في السيطرة على نفسها حتى لا تمارس مع الطبيب المعالج وهي ليس لديها كشفا بأسماء ضحايها – التلى لا تهتم كثيرا بأشكالهم - فهي ليست ساقطة هي فقط مجرد امرأة تشبع رغباتها)
-
طبعا الموضوع مش محتاج تعليق مني انا بس بهديه للأخوات بتوع ليلي اللي دايما ظالمين الراجل ويتهمنوه بالتحرش وانه فلاتي بالفطرة يجلس مع واحدة وهو يفكر في اخري
- علشان بس يعرفو قد ايه هما ظالمين الراجل وقد ايه هو كائن برئ رقيق وديع مرهف المشاعر والأحاسيس يتعرض دوما للظلم والاضطهاد ولا يجد من يدافع عنه
وانا مش جايب حاجة من عندي العينة بينة اهو .. احنا ماعمرناش سمعنا عن راجل مهما كان مارس مع -125- امرأة في السنة الواحدة .. دة غير عدد مرات الممارسة مع كل واحد ( مش اقل من 6 ولا 7 مرات احسبوها انتو بقي تتطلع قد ايه )
اناعايز اقول لكل ليلي رفقا بهذا المخلوق الوديع المتحرش به المسمى رجل
وفي النهاية لا املك إلا ان اقول لنا الله نحن معشر الرجال

......................................
حكمة البوست
اللي بيحبنا مايضربش نار عندنا
.............................
واخيرا دمتم بكل الود

36 comments:

كباريه said...

فلتسمح لي اعلق بنفس المنطق الذي علقت به على البوست عندي



الفتاة الإنجليزية مريضة وتستحق الشفقه وليس السخرية

mostafa rayan said...

ملحوظة مهمة قبل توالي التعليقات
___________________________________
انا عارف ان موقف الفتاة الأنجليزية هيثير حفيظتكم للكتابة عنه
ولكن انا ايضا ادعوكم للأهتمام بموضوع البوست الرئيسي .. للأني مهتم بجد ان اعرف رأيكم فيه

- دمتم بكل الخير يا اصدقائي

mostafa rayan said...

كباريه
_____________

تعليق فور نزول البوست
اولا : اهلا بيكي زائرة كريمة للمدونة
اعتقد ان هذه اول زيارة ولكن ان شاء الله لن تكون الأخيرة
( البيت خلاص اصبح بيتك )
ثانيا : انا لم اسخر منها وهذا واضح في التدوينة
- تحياتي لك ودمت بكل الخير

صبرني يارب said...

حتلى لا تضمر اعاضاؤنا

ماااااااشي
فى الف واحده محترمه توافق على شبكه 7 الاف
وعلى فكره بدأت اعذر الاهالي الى بيطلبوا شبكه لا بأس بها عشان فعلا بقى فى هبل فى الموضوع
والشحط من دول يدخل بيوت الناس يدخل ويخرج عليهم ويطفح عندهم سنه ولا اكتر ولا اقل
يعملوا خطوبه والخطوبه على العروسه

وبعدين يخلع الزبون لاي اسباب هبله كالتى دعته اساسا للارتباط بها

اها ماهو لو كان واخدها على دينا الدين ما بيروحش

وقالي يا واخد القرد على مااااااااله بكره يروح المال ويفضل القدر على حاله

عشان كده على الاقل الشبكه تضمن لها الحقوق الماديه
ناهيك عن الغير ماديه

وايوه يا سيدى الى ما ماعوش ما يلزمووووش

الرسول علية الصلاة والسلام قال
من استطاع من الباءه فليتزوج
وانتم يا حلوين على فيض الكريم

تحبوا بقى اهالي العروسه يبقوا يجهزوكم انتم ؟؟


وبالنسبه للممرضه نو وااااي واحده مريضه من مجتمع ااسا سا مريض
وانت قلت انها بتتعالج

والرجاله الى اغوتهم ما اغتصبتهمش ولا اتحرشت بهم فى الطريق العام

لا راحوا معاها بمزاااااجهم

يا مصطفى اول ما تلاقي خبر عن ان واحده اتحرش بواحد على الطريق العام
او اغتصبته هاتهولي اووووووووك

اتحرشت بواحد مش مشيت من غير هدوم حتى خالص
لااااا مدت ايدها على مناطق حساسه فى جسمه زي ما حصل للبنات

بلاش حساسه ياعم ماشيها اي مناطق

بس لو شوفت ده يبقى هو المتحرش به الغلبان المسكين
انتم مساكين انتم
ااااااااه يا غلابا يا احنا
ههههههههههههههههه

لا كل الستات ملايكه ولا كل الرجاله شياطين

لكن عايزين معادله للتفاهم

والتحرشات فساد اخلاقي غير مقبول تمااااااما اي تبرير له

على فكره انت بتلعب فى عداد عمرك يا مصطفى

التدوي الايام دي بقى كله ليلاواااات خاف على نفسك يا ابنى
هههههههههههههه

mostafa rayan said...

صبرني يارب
( اهل العروسة يجهزونا ) والله فكرة مش بطالة خالص واهو بردو اسمه بيجهز بنته والفلوس مش طالعة برة رجعاله في بنته
هههههههههههه
لاء بجد - رغم ان اللي فوق مش هزار قوي - بصي في الجواز لازم ناخد بمبدأ التيسير وفى الحديث الشريف (اقلهن مهورا اكثرهن بركة )
وبعدين ماهو كدة هي اللي هتخسر وهتفضل قاعدة جنبه لحد القطر بجد مايفوتها لا هطول اي شيء وهيبقي ذنبها في رقبته
- بخصوص ليلي انا مش هعلق
باكتر من ان المدونة لا تسمح باستخدام اي نوع من انواع الأسلحة وان لو الكاتب اصابه اي ضرر هيبقي المتهم الأول والأخير ليلي وجماعتها
وانا بشهد القراء على كدة
-آه.. اللي بيحبنا مايضربش نار عندنا
سلام ودمت بكل الخير

mohamed ghalia said...

حبيب قلبى يا مصطفى
دايما مواضيعك رائعة
فعلا فى مشكلة عندنا فى مصر كل واحد ساعات بيخرج بمواصفات عجيبه فى فتاة الأحلام وتلاقى البنات مسنيين الفارس الى مش عارف هيجى إزاى وياترى على حمار ولا على حصان
حقيقى موضوع المهور عايز وقفة
شكلها البرومة هتكلنا قبل منتجوز
وبعدين موضوع التحرش ده فعلا الولد والبنت فيه مسئولين بس هو يمكن فعلا بيكون من الرجالة أكتر شوية بس برده فى بنات ميعلم بيها غير ربنا
تحياتى أخى العزيز دايما مواضيعك رائعة

mahasen saber said...

مهو لو الناس بتطبق الدين صح مش هتلاقى واحده تسيب روحها للعنوسه بعنجه كده ومش هتلاقى واحده عايزه تتطلق و وده لو زوجها كان عاملها بما يرضى الله
الدين بئه مظاهر بس فى الغالب عندنا والعياذ بالله

اما البنت الانجليزيه فانا مع كباريه دى مريضه يا مصطفى زى ما الرجل اليى بيسلم نفسه ليها مريض برضه

طمنى اخر اخبارك فى السعى ايه
والحاجات فادتك قد ايه

Khaled said...

ههههههههههههههههههههههههه

طااااااااااخ طوووووووووووووخ طاخ
ولا يهمك ياعم تلات طلقات فى الهوا مش عندك
وبعدين أية حكاية تضمر دى .. على بابا يا مصطفى ماحنا عارفين إللى فيها يا معلم .. هههههههههههههههههه
يابتاع الوحوش الحمرة
بس فعلا معاك حق إن عدم إستخدام الشىء يضر بة خصوصا لو كان عضو
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

mostafa rayan said...

- محمد غالية
ربنا يخيلك يا جميل
وان شاء الله مافيش برومة ولا حاجة عارف يا محمد موقف الراجل دةحسسني بإيه وكأن بنته سلعة بيبعها يا إما ندفع كذا يا إما بلاش رغم انه مكن يدفع ويطلع واحدسيء جدا ويبهدلها معاه وممكن التاني اللي مش معاه دلوقتي ربنا بكرة يكرمه ويبقي معاه وجايز ان ده هو اللي هيحافظ عليها ويشيلها جوة عنيه
لكن بقي تقول ايه
تحياتي ليك يا جميل ودمت بكل الخير


- محاسن صابر
ازيك يا جميلة يارب تكوني بخير وفي احسن صحة حال
انا معاكي ان الدين دلوقتي بقي مظاهر
ومعاكي ان البنت دي مريضة
بس اللي بيروح لها مش في كل الأحوال بيكون مريض بيكون واحد عايز يشبع رغبته زيها .. لاء مش زيها هي مافيش زيها زي
- بالنسبة للحورات التانية في حاجة جديدة اناماشي فيها ربنا يكرمني اناكلمت الراجل امبارح واتفقت معاه دعواتك بقي تكمل
تحياتي ليكي يا محاسن ودمت بكل الخير

- خالد
حبيبي قلبي ازيك يا جميل
بس ياخالد ان عايز اقولك الموضوع مش زي مانت فاكر خالص
اما بقي حوار ضرب النار فربنا يستر عليا من ليلى
شكلهم هيضربو نار جامد ولن يهتمو
بأي اوامر بعدم اطلاق النار
- خالد وصيتك المدونة لو جرالي حاجة
ربنا يستر
سلاموز يا جميل

EmY said...

مين ده الي مخلوق رقيق

البنت الانجليزيه فعلا مريضه و تحتاج علاج

انا مش مع المغالاه في طلبات الزواج المهم الحب و التوافق و التفاهم

تحياتي

mostafa rayan said...

ايمي
- الراجل طبعا وهي دي عايزة سؤال
- ومتفق معاكي في عدم المغالاه في طلبات الزواج وان المهم الحب و التوافق و التفاهم

تحياتي لك ودمت بخير

* said...

لالالا لحد دلوقتى ماشى كويس اهو
امال فين بقى اللى يا صفاء يا اختى البوست هيبقى انفجار وهيعمل ويسوى ما انت جارر ناعم مع الستات اهو ومفيش اى حاجه وكلامك كله الناس موافقه على معظمه اهو
وصاحبك فضحك وقالك على بابا يعنى المواضيع معاك فله
وبس جهزى يا صفاء السلاااح وهنحارب وانت اللى يدور عليك يلاقيك شوط حنيه جامد اهو مع ليلى
وبتجر حنين معاهم
وادخل يا اخويا ولا الاقى دم ولا اشوفك متعلق على باب المدونه
لا كدة الحمد لله اطمنت عليك
وانت مش محتاج مساندة بقى ...لحد دلوقتى
والبت الانجليزيه بقى دى ... لا تعليق

mahasen saber said...

طب ابقى طمنى عليك يا مصطفى بالميل وفرحنى بالخطوه الحلوه دى
ولا انا يعنى مليش نفس افرح

mony said...

ههههههههه

اللي يحبنا مايضربش نار عندنا


بص يا سيدي

هنفصص مع بعض شوي شوي

بنتكلم في الدين و نقول اظفر بذات الدين

و اقلهن مهرا اكثرهن بركة

طيب ماتكلمناش ليه ان الشرع بيقول ان الزوج هو اللي عليه تجهيز بيت الزوجية بالكامل من دون اي مساعدة لا من العروسة ولا من اهلها


طبعا الشرع قال بما يستطيع


و ان المهر بتاخده العروسة برضه ليها شخصيا بدون المساعدة بيه في اي شئ من مستلزمات الزواج




علشان كده لازم يكون في توافق في المستوي الاجتماعي

علشان يقدر يعيشها في نفس الطبقة الي كانت عايشة فيها

و عندك حق في المغالاه في ثمن الشبكة
بس ديه هدية من العريس للعروسة
و فيها نسبة من تقديره للعروسة

انا مش مع تحديد ثمن للشكة لان بعتبر ده عيب

بس برضه يكون في تقدير من طرف العريس


اما موضوع مناغشتك لليلي في موضوع الفتاه الانجليزية
فأنا بقول من الاول علشان ماتفهمنيش غلط انا مش مع ليلي ولا عليها

وزي ما لقيت البنت المريضة ديه هتلاقي برضه زيها و ممكن اكتر منها راجل برضه مريض


و ردا علي ام مريم
في موضوع ان مافيش ستات بتتحرش براجل

فأنا اسفة يا ام ميريم لاسف في بنات بتتحرش بالرجالة

للاسف

و بتمسكه من كل المناطق
في الاتوبيسات و المتروهات
الماكن الزحمة عموما

ربنا يسترها علينا جميعا


و حتي لا تضمر اعضائنا فعلينا بالصوم و الصبر و الاجتهاد في الدعاء بأن ربنا يرزق بالزوجة الصالحة

كلام على بلاطة said...

امال يضرب نار فين
تحياتى

mostafa rayan said...

صفاء
يعني انا جارر ناعم وبيقولولك خاف على نفسك واتدارى
امال لو ماكنتش جارر كان ايه اللي حصل
- بس السؤال لوحصل هيكون موقفك ايه
تحياتي ليكي ودمت بخير

- محاسن صابر
المطلوب وصل
منتظر ردك
تحياتي ليكي يا محاسن بجد

- موني
بصي انا كنت كاتب رد طويل بيناقش كل نقطةمعاكي بالتفصيل لكنه اتمسح وانا برسله وبصراحة مش قادر اكتبه تاني
بس عايز اقولك في نقط متفق معاكي فيها ونقط تانية لاء الحب مش بيتقدر بتمن الشبكة يا موني لكن بالمعاملة والمشاعر والست اكبر بكتير من اننا نقدر حبنا ليها بسبعة او عشرة
- وبخصوص ردك على ام مريم
اتفق معاكي فيه طبعا دةانا حتى كل مبشوف حاجة زي كدة ببقي عايز اقولهم يا جماعة حرام عليكم انتومالكوش اخوات صبيان ولاايه
ههههه
- وبالنسبة للصيام اعتقد انه حل نبوي للرجل والمرأة ايضا فهما الأثنان بهما نفس الشهوة
اهلا بيكي دايما هنا
وتحياتي ليكي ودمت بخير

- كلام على بلاطة
مايضربش
تحياتي

* said...

لا عيب يا صطفى
انت لحد كدة عداك العيب يا اخويا وكمان زوارك
لكن حد يمد ايدة عليك والا يهدد أمنك وسلامك الشخصيين
لا كله الا كدة تلاقى صعايدة المنيا كلهم وراك
احنا بس بنبدأ بالسلم عشان هما بدءو بيه ... لكن لو حصل اى شئ ليك لا معاك يا ريس وياكش حتى نقفل البلوجر دة بالضبه والمفتاح
ونجيب درفه على الارض

¶¶ღِِAhMeD 3LaMღ¶¶ said...

ربنا يوفقك يارب وتكت القصه دي عشان انا بحب القصص جدا

بالنسبه للجواز سعات وفي اوقات كتيره البنت بتكون هيه الي عايزه شقه وعربيه وابن بارم ديله وابن لواء
وسعات الاهل نفس النظام
وطبعا فيه وفيه
ايام الرسول كان الرجل يتزوج بعدد ما يحفظ من كتاب الله من ايات
*****
العضو الذي لا يتخدم يضمر
لا متقلئش في كتير مقضيها ههه
****
حقيقي صعبت عليه الفتاه الانجليزيه دي
وخصوصا اني كنت بقابل اشكال والوان من النوع ده
ع النت سواء بنات او ولاد
ربنا يرحمهم ويشفيهم

mostafa rayan said...

صفاء
ايوة كدة ماهودة العشم بردو خصوصا اننا بدأنا رحلة التدوين دي مع بعض من اولها يعني
تسلميلي دايما يا صفاء

- احمد علام
والله يا احمد انت تستحق تحية مخصوصة ليك لأنك اول حد يهتم بموضوع القصة دي رغم انها اول شيئ في البوست
متفق معاك في كل اللي انت قلته وربنا يحفظنا جميعا من كل سوء
تحياتي ليك مرة تانية يا جميل ودمت بكل الخير

اقصوصه said...

ديننا الحنيف دايما ينصح بالتيسير في امور الزواج

المفروض الانسان يكون اكبر من انه يهتم بالتفاهات

يعني لازم يحسبها صح مثل ما يقولون

البنيه اكيد عندها مشكله..عويصه

تقبل مروري

مولان said...

اممممم


ربنا يوفقكك في القصه

*******

بالنسبه للحالات بتاعت الشباب بجد ايه ده في تفكير كده هو الاختيار بقي مال ولا ايه

*******
الفتاه الانجليزيه بجد ربنا يهديها

*******
- علشان بس يعرفو قد ايه هما ظالمين الراجل وقد ايه هو كائن برئ رقيق وديع مرهف المشاعر والأحاسيس يتعرض دوما للظلم والاضطهاد ولا يجد من يدافع عنه

********

هههههههههههههههه ضحكتني يامصطفي

الرجاله وديعه فعلا ياظالمه ياليلي

يامفتريه ياليلي

Lola said...

مصطفى...ليه نقول ان فى طرف مظلوم وطرف ظالم ؟؟ سدقنى الإتنين مظلومين اوى فى الزمن دا...اكيد فى حكايات بتحصل زى اللى انتا حكتها لكن بجد فى حكايات تانيه ياما لبنت وشاب مش عايزين حاجه من الدنيا غير ابسط الأشياء ورغم كده مش بيلاقوها...موضوع تأخر سن الجواز دا حقيقى مشكله جامده اوى فى مصر..يعنى المرحله اللى الواحد فيها فى قمه مشاعره يقضيها عازب ويقتل كل يوم فى مشاعره عشان يعرف يعيش طب الحل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا مش عارفه الحل...وموضوعك بجد هايل...متهيألى اعمق واكبر من حكايه البنت الإنجليزيه...لأن الحكايه هى حكايتنا احنا.

لولا

انت تسال والكمبيوتر يجيب said...

دعوه
يسعدنا ان نسمع تعليقاتكم على ما نطرحه من موضوعات فى برنامجنا الأذاعى وهو الأول عن النت والمدونات من الأذاعه الرئيسيه لمصر ....موضوعاتنا تطرح فى مدونتنا...وتذاع التعليقات التى تكتبونها فى حلقات البرنامج وهو يذاع يوميا عذا الجمعه التاسعه وعشر دقائق صباحا على موجات أذاعة البرنامج العام
ونرحب باى تدوينه يمكن اذاعتهاكذلك
المدونه
http://netonradio.blogspot.com

تايه في وسط البلد said...

هههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
الله يجازي شيطانك يا درش
ايه يا بني الجمال ده

لا والله البوست جامد وباقول يا جماعة

يا جمااااااااااااااااااعة

اللي بيحبنا ميضربشي نااااار

mostafa rayan said...

اقصوصة
اتفق معك في رأيك
دمت بكل الخير

- مولان
ايوة كدة اعترفي يا مولان بالظلم اللي واقع على الطف الكائنات ذلك المخلوق الهادئ الوديع الرقيق البرئ كاليمامة الوديعة المسمى رجل
احيك على اعترافك فالاعتراف بالحق فضيلة
سلاموز يا مولي

- لولا
اتفق بالطبع معك في كل كلماتك
انتي جبتي القصد من البوست يا لولا
تحياتي لدماغك العالية جدا

- انت تسال والكمبيوتر يجيب
سأتابع

- تايه في وسط البلد
حبيبي وانا من ورائك اردد وأؤكد واعلنها صيحة مدوية: يا جماعة

يا جمااااااااااااااااااعة

اللي بيحبنا ميضربشي نااااار
حبيب قلبي يا غالي تسلملي من كل شر

ضــى القمــر said...

أزيك يا مصطفى ..

كالعاده أتأخرت جداا فى التعليق .

بس معلش المواصلات كانت صعبه شويه ..هههههههه
بس بجد موضوع مهم جداا يا مصطفى

وفيه دعوة مهمه .. لكن من رأيى أنها مش للجميع .
لأن الناس اللى مقتنعين بإن العريس لازم يدفع دم قلبه علشان يحس بقيمه عروسته هيفضل اللى فى دماغهم فى دماغهم .. حتى لو كتبت ليهم مجلدات من النصائح

لكن من فترة قريت عن حمله فى الفيس بوك من بنات بيقدموا نفسهم للزواج بدون اى مبالغات فى التكاليف

وبجد عجبونى جدااا .. لأنهم بنات بيفكروا صح جداا فى الوقت الحاضر ..

لكن هل نظرة الرجل لهن ستكون أيضا بأنهن بنات يفعلن الصواب .. ولا يفرضن أنفسهن على احد ؟؟

مصطفى ..

بالنسبه لموضوع الفتاه فأدعى الله أن تشفى من مرضها الخطير هذا ..

واخيرا

وليس آخرا

شكرا جدااا على البوست الجميل .. واتمنى الا تضمر أحلامنا وامالنا من قبل أعضائنا :)

أجمل تحيه لأغلى الأخوة

mostafa rayan said...

يا .. يا ضي القمر ايه العطر الجميل اللي خارج من كلامك دة .. دة كلام عاقل قوي ودماغ عالية قوي اللي قالته وكتباه
بخصوص البنات دول فطبعا متفق معاهم وكمان بحيهم وياريت تديني اللينك دة
طبعا الراجل العاقل اللي بيقدر هيعرف ان دول بنات صح وبيفكرو صح
واحدة بنت ناس وبتقولك تعالى نبدأ حياتنا من الأول من غير مانكلف نفسنا فوق طاقتنا ايه العيب في كدة
بالعكس يستحقو التحية زي ماقولتلك
- وبخصوص البنت الانجليزية هي فعلا مريضة وزي ماقولت انها بتتعالج
ويارب يسمع منك ولا تتضمر احلامنا قبل اعضاؤنا
وتحية مخصوصة ليكي ايتها الأخت الجميلة الغالية

عادل said...

اخي وصديقي
الاستاذ مصطفي
الف الف الف مبروك للاهلي
ولمصر كلها ويارب دايما للامام
الا معندوش ميلزموش دة مش بيجوز بنتة
دة عارضها كا سلعة الايدفع اكتر يشيل
مبصش قدام لو جوزها لزوج غني وقدر يدفع
مبصش ان ممكن بنتة تتطلق وبدل ماتكون وحدها
يكون عندها اطفال ومطلقة بجد دة تحطيم للشباب
والبنات في نفس الوقت
اما بتاع الكاتلوج دة فا نفس الشي
بيدور علي رغبة او غريزة فقط لاا شي
وليست زوجة للمستقبل
من اي وجهة نظر يا استاذ
مصطفي يقولون نحن شعب متدين
العنصرية فيما بيننا هذا هو التدين
في مثل بكرهة جدا في مصر قالهولي بعض الاصدقاء
معاك قرش تساوي قرش قصدة الفلوس كل حاجة
فين القراءن والحديث
لابد ان نسهل الأمور على انفسنا ونطبق ديننا
مين يعرف كدة يامصطفي
واحد صحبي نزل يخطب السنة الا فاتت
ابو العروسة طلب منة شبكة بي 120الف جنيةشوفت
كام شبكة صحبي اتغاظ جدا ههههههههههههههههه
قال لابوها دانا اجيبهم ميكروباص وافوت فوقك انت وبنتك
بيها
تحياتي

mostafa rayan said...

اخي العزيز عادل
اتفق معك فيما قلت
ووالله العظيم صاحبك دة جدع
ودة اللي كنت عايز اقوله الجواز مودة ورحمة مش بيعة وشروة
تعرف انت اول حد يتكلم عن الزوجة اللي من الكتالوج رغم اني توقعت انها هتكون اكتر نقطة مثارة للنقاش خاصة من جانب النساء لكن ماحدش اهتم بيها
وتحدثو عن الفتاة الأنجليزية رغم انها مجرد مداعبة
اخي دمت صديقا وزائرا كريما لي

المحارب المتيم said...

مصطفى

جميل وثرى كالعادة

ولكن لى ملاحظة

ليست كل الليليات ليلى واحدة

سأتابع من بعيد

وألقاك فى حياة أخرى

مصطفي ريان said...

عرفة الأسيوطي
اتفق معك ليس كلهن واحد
تحياتي لك ودمت بخير

انت تسال والكمبيوتر يجيب said...

الأخ العزيز مصطفى ريان
تخيه طيبه
اولا سعدنا بمرورك بمدونة برنامجنا الأذاعى ونتمنى دوام التواحد معنا بالتعليقات التى تذاع فى حلقات البرنامج
اما عن سؤالك بالنسبه لأنتاحك فنحن نرحب بكل ما يتفق مع طبيعة برنامجنا وهو الكمبيوتر والنت
فلو عندك اى كتابات عن النت وخكايتك معها فنحن نرحب بها
وعلى فكره لناجروب على الفيسبوك اسمه انا والنت مخصص لحكايات الأصدقاء مع النت

smraa alnil said...

مش عارفة اقولك ايه بالظبط

كنت جاية اتكلم معاك عن البوست الفرقعه اللي انت ناوي تكتبه المرة الجاية

وبعدين دخلتني في موضوع جواز وشبكة وكنت هتكلم معاك واحكيلك قصة كفاحي انا وطارق

وبعدين دخلتني في موضوع البنت المريضة وكنت هقولك دة مش مقياس

وفي الاخر حرقت دمي بموضوع ان انتو يا عيني بريئين واحنا اللي مفترسين



وبناء علي تعليقك باننا نهتم بموضوع البوست الرئيسي

فمقولة العضو الذي لا يستخدم يضمر دي اول مرة اقراها واعرفها في تخصص الفسيولوجي

ومش بالشرح اللي انت شرحته

المقصود ان الانسان لو مش استخدم اي عضو من اعضاء جسمه بيبقي صعب انه يستخدمه تاني

يعني لو واحد فضل نايم علي اسرير كتير دون حركة الرجل خالص بسسبب مرض ولا حاجة

بيبقي صعب علي العضلات العاملة اللي اصلا يعتبر مش بقي فيها عضلات ان تعمل
فبالتلي بتتيبس المفاصل ويكون غير قادر علي الحركة

حاسة ان المثال اللي انت بتقوله دة لا ينطبق علي الموضوع الرئيسي للبوست

الامثلة اللي انت جبتها مش مقياس علي ان دة الحال

المفروض ان ابويا طبيب ومرات ابويا مهندسة
واخويا مرشد سياحي
وانا باحثة اكاديمية في كلية تربية رياضية

وطارق جوزي مهندس

لما جه مرات ابويا لحشرية سالته

انت معاك ولا

قالها ولا

يعني من الاخر طارق كان جايلي ومش معاه تمن الدبلة حتي
حمايا مش متعلم اصلا وصاحب محلات فطير يعني بالبلدي فطاطري

ودة شئ يشرفني

ولقيت ابويا بيقولي انا يشرفني اني اناسب حماكي رغم انه فطاطري ومش متعلم علي اني اناسب مستشار ويكون حرامي

وقعدنا سنة وشهر مخطوبين والحمد لله جهزنا وجبنا شبكة وعملنا فرح

البنات اللي بتبص علي شبكة او مؤخر او قايمة تبقي بناتيش

والاهل لو بصوا علي كدة برضه يبقوا مش واثقين في الراجل اللي بنتهم هتتعري ادامه

لان ببساطة شديدة جدا الراجل لو عايز يزهق الست هيخليها تطلق بالجلبية اللي عليه او البيجاما حتي

ولا مؤخر ولا قايمة هينفعوا ساعتها

بالنسبة للراجل اللي عايز مواصفات فدي نوعية انا عن نفسي قابلتها

من حوالي 4 سنين كنت عايشة في ددور اني لاعبة بقي ومقضياها ترنجات وكوتشيات
وجالي عريس ومن تاني مرة طلب اننا نتقابل برة مع العيلتين

ورحت وكنت متشيكة جدا ولابسة جينز وكوتشي وهو ابن اللذينا اللي رفض عشان الكوتشي

يعني من الاخر الناس دي مش عايزة حياه
الناس دي عايزة تتمنظر
الراجل اللي يكون كدة مش يبقي راجل دة يبقي لا مؤاخذة

لانه المفروض انه يحافظ عليها مش يتمنظر بيها وبجسمها

والبنت اللي كدة مش عايزة حياة لا دي عايزة مركز وفلوس وعربية عشان تروح بيها لبابي ومامي

وعلي فكرة سوق دة شغال ودسوق دي شغال برضه

يعني علي راي المثل ما بيجمع الا ما بيوفق

ومستنية البوست الجديد يا عم

mero-moory said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
رغم انها اول زيارة بس البوست شدشد اوي وصدمني

على فكرة موش تقيس على البنت المصرية على الانجليزيه لان الاتنين بيئتين مختلفتين حتى لو عندنا قصور لان البنت المصرية موش ملاك بس موش هتوصل زي الاجنبيه

فاولا واخيرا احنا مسلمات

وربنا يهدينا جميعا يارب ويحفظنا

وبعدين مالهم بس البنات المصريين الرجاله المصري هي اللي بقت صعبه اوي وقاسيه اووووووووي

ثفت بقى الفرق احنا ولا انتم
احنا طبعا ده احنا الطف الكائنات

(وش بيطلع لثانه)
ههههههههههههههههه

في رعاية الله

mero-moory said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

وبالنسبة للبوست الرئيسي انا شايفه حاجتين

الجواز في مصر عموما بقى صعب

والولاد كمان موش بقوا عايزين يعملوا حاجه

هتعنوسنا جمبكم كده ههههههههههههههه

في رعاية الله

mostafa rayan said...

-سمراء النيل
اولا : اهلا بيكي بعد غيبة طويلة
ثانيا : اشكرك للأهتمامك بالقصة ويارب تعجبك
ثالثا : انا متفق معاكي في كل كلامك
الجواز مش بيعة ولا شروة دي عيشرة
واي شغل شريف مش عيب مهما كان بالعكس المهن الحرة دلوقتي افضل كتير من شغل الحكومة والقطاع الخاص
وبالسبة للبنت الأنجليزية دي كانت دعابة مع ليلي
تحياتي ليكي ولطارق ويارب تعيشو حياة سعيدة دايما

- mero-moory
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا بيكي وان شاء الله من اخر زيارة دي
طبعا البنات الطف الكائنات والمرأة الصالحة كنز من كنوز الدنيا
وبجد صدقنيني في رجالة كتير عايزين يتعبو ويبنو نفسهم بنفسهم بس ماتنكريش ان في بنات كتير دلوقتي مش عايزين يتعبو
وقصد البوست اننا نقول يا جماعة تعالو نسهل الصعب مش نصعبه اكتر
تحياتي ليك ودمت بخير